Chronische lage rugklachten

Hernia, artrose of een andere ziekte zijn duidelijke oorzaken van lage rugklachten. In het merendeel van de gevallen is echter geen echte oorzaak te vinden, uw arts weet niet waar de pijn vandaan komt. Maar dat betekent niet dat u geen pijn ervaart. Acute rugklachten worden meestal vanzelf minder en de pijn verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.  Houden uw klachten langer dan 3 maanden aan, dan heeft u mogelijk last van chronische rugklachten. Moeilijker te behandelen, maar niet onmogelijk als de oorzaak kan worden achterhaald.

Houding

Een verkeerde houding kan de gewrichten in uw wervelkolom irriteren. De irritatie kan een pijnprikkel geven in de lage rug, of uitstralen naar uw bil/heup of bovenbeen. Daardoor treedt een verhoogde spierspanning op. Als u uw rug bijvoorbeeld strekt dan ervaart u pijn.

Instabiliteit

Instabiliteit is een andere mogelijke oorzaak van geïrriteerde gewrichten: meestal ten gevolge van te weinig beweging zijn uw kleine rug- en buikspieren verzwakt. Uw bewegingen zijn dan wat schokkerig, bukken kan pijnlijk zijn, maar vooral rechtop gaan staan gaat u moeizaam af.

Spanning

Als gevolg van een onjuiste houding, instabiliteit of door overbelasting (bijvoorbeeld door een eenzijdige houding of beweging) kan uw spierspanning lokaal verhoogd zijn. Ook spanningsklachten (stress op het werk of privé) kunnen een grote rol spelen. Als uw spieren gespannen zijn, dan kunt u bewegingspijn ervaren, of de pijn straalt uit naar uw rug, bil of been.

Pijnconditionering

Een verkeerde beweging of overbelasting kan leiden tot stijfheid en zelfs acute pijn. Weefselschade aan de  zenuwuiteinden is daarvan de oorzaak. Naarmate de weefselschade minder wordt, zou de pijn af moeten nemen. In sommige gevallen herstelt het weefsel zich wel, maar neemt de pijn niet of nauwelijks af. Dat kan worden veroorzaakt doordat u inmiddels angstig voor de pijn bent geworden waardoor u anders of minder beweegt.

Belastbaarheid

Wanneer u uw lichaam meer belast dan u eigenlijk aan kunt, dan kunnen overbelastingsklachten ontstaan. Deze ontstaan veelal geleidelijk. Rust nemen geeft weliswaar verlichting maar het risico bestaat dat uw belastbaarheid verder afneemt. U kunt de belastbaarheid van uw lichaam optimaliseren door stress te voorkomen, te sporten en voldoende nachtrust te nemen, maar denk ook aan goede voeding.