Schouderklachten

Het schoudergewricht is een gewricht dat uit drie botstukken bestaat:

• bovenarm;
  • schouderblad;
  • sleutelbeen.

Heeft u schouderklachten? Neem dan even telefonisch contact met ons op voor het maken van een afspraak voor behandeling.

Het schoudergewricht is complex

Het schoudergewricht wordt gevormd door de schouderkop (bovenarm) en de schouderkom (schouderblad). Het is een wonderlijk gewricht dat niet volledig in elkaar past. De kom is erg vlak (als een schoteltje) en de kop is bol (als een pingpongballetje). Deze constructie zorgt ervoor dat de schouder beweeglijk is en tijdens het bewegen niet gehinderd wordt door botstructuren.

De kop wordt in de kom gehouden door een kraakbeenring (labrum). Het tweede gewricht van de schouder is het AC gewricht. Het wordt gevormd door sleutelbeen en schouderdak. Het derde gewricht is het SC gewricht dat bestaat uit borstbeen en sleutelbeen. Dit is de enige benige verbinding van de arm met de romp. Voor de rest bestaat de verbinding arm-romp uit spieren, pezen en ligamenten ( sterke banden)

Om het schoudergewricht zit het gewrichtskapsel en daarom heen ligt een sterk spier – en peesmanchet.
Deze manchet zorgt , naast bewegen, ook, samen met het gewwrichtskapsel en de ligamenten voor de stabiliteit van het gewricht.

Tussen het schoudergewricht en de spiermanchet liggen de slijmbeursen (glijkussentjes) die sommige bewegingen makkelijker laten verlopen en bepaalde pezen beschermen.

Sterke ligamenten ( banen ) tussen de bovenarm en de schouderkom zorgen voor de stabiliteit van het gewricht. Voor het schoudergewricht lopen de bloed en zenuwstreng van de arm.

Schouderpijn en juiste diagnose

Schouderpijn is heel vervelend en kan invaliderend zijn. Vaak zijn het namelijk heftige pijnen in combinatie met een onvermogen om te kunnen bewegen. In veel gevallen is ook sprake van pijn ’s nachts en bij het heffen van uw arm. De pijn kan uitstralen naar de nek, schouderblad, bovenarm en of de hand.

De schouder is een complex lichaamsdeel en de diagnose is dan ook niet zo eenvoudig te stellen. Wel hebben verschillende aandoeningen zeer specifieke kenmerken die een indicatie geven welke diagnose de juiste is.

De 5 belangrijkste en meest voorkomende aandoeningen van de schouder:

1. Subacromiaal pijnsyndroom (impigment syndroom);
  2. SLAP / biceps;