Goede voornemens? Tips om sportblessures te voorkomen

Niet rond en gezond, maar fit en gezond het nieuwe jaar in. Doet u ook mee? Ga niet meteen te hard van start, want dan liggen vervelende blessures op de loer. De volgende tips helpen u het sporten weer rustig en efficiënt op te pakken.

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeurs (bursa) is een zakje dat gevuld is met slijmerig vocht. Dit stootkussentje zorgt ervoor dat gewrichten soepel kunnen bewegen zonder dat de pees over het bot schuurt. Als deze slijmbeurs geïrriteerd en ontstoken is, spreekt men van een slijmbeursontsteking A.K.A. bursitis. Dit komt het vaakst voor in de schouder, elleboog, heup of knie. Dat neemt niet weg dat de hiel, bil en lies ontastbaar zijn.

Wat is neuropathie?

Een simpele vraag waarop het antwoord wat ingewikkelder is. Neuropathie is namelijk geen afzonderlijke ziekte, maar een symptoom dat kan optreden bij diverse ziektebeelden. Wat houdt dit symptoom in? U ervaart pijn en deze pijn wordt veroorzaakt door het niet goed functioneren van één of meerdere zenuwen.

Wat is een piriformis syndroom?

Heeft u pijn rond de bilstreek? Lees dan even verder, want mogelijk heeft u last van het piriformis syndroom. De klachten van dit syndroom ontstaan wanneer de diepere bilspier (piriformis) een zenuw (nervus ischiadicus) irriteert die vanuit de onderrug naar het been loopt.

Hardlooptips: hoe voorkom ik pijn in de gewrichten?

Elke dag rennen fanatieke hardlopers over dijken, door grote steden en afgelegen polders. Bewegen is nou eenmaal goed voor uw gezondheid. Het is ook niet gek dat het welbekende grijze wegdek de meest gebruikte ondergrond is voor de hardlopers. De grote hardloopwedstrijden van grotere afstanden worden namelijk gelopen op het asfalt. Denk bijvoorbeeld maar aan […]

Wat zijn de ademtechnieken bij een bevalling?

Iedere bevalling is uniek, maar grofweg bestaat elke bevalling uit vijf fases (die in elkaar overlopen): 1. De latente fase 2. De ontsluitingsfase 3. De overgangsfase . 4. De uitdrijvingsfase 5. De nageboorte