Subacromiaal pijnsyndroom (SAPS)

( impigment syndroom)

• Dit is een pijnsyndroom die onder het schouderdak ontstaat.
  • Gaat gepaard met een pees-en slijmbeurs ontsteking
  • Het is de meest voorkomende schouderklacht en komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor.
  • Hoofdzakelijk treedt de klacht na het 40ste levensjaar op.

SAPS is in te delen in twee hoofdgroepen.

1. Primaire aandoening: een aandoening zonder duidelijke achterliggende oorzaak
  2. secundaire aandoening : een aandoening als onderdeel van een veel groter geheel.
    Bijvoorbeeld als gevolg van verstoring van het bewegingspatroon van de schoudergordel ( dyskinesie), instabiliteit van de schoudergordel, SLAP laesie, kapselschrompeling, overbelasting , enzo.

Bij SAPS is er pijn door ontsteking van de slijmbeurs en ontsteking van de pezen van de schouder (bijvoorbeel de cuff spierenen/ of de lange bicepspees ).Bij zo’n ontsteking instaat er zwelling waardoor de ruimte tussen de schouderkop en het schouderdak kleiner wordt en onvoldoende mogelijkheid biedt voor bewegen.

Vooral het heffen van de arm zal problemen geven. Door de kleinere bewegingsruimte komen de pezen en slijmbeurs in de knel te zitten. Dit leidt tot irritatie van deze met een ontsteking’s reactie als gevolg met meer zwelling en pijn.

In het begin stadium is er sprake van een acute slijmbeurs- en / of peesontsteking. In chronische gevallen zijn de slijmbeurs en/ of de pezen blijvend ontstoken.

De klachten

De klachten zijn heftige pijnklachten die u ’s nachts uit u slaap houden en die verergeren tijdens bewegen. Heffen en reiken van de arm zijn de grootste pijnverergeraars. Vaak is er sprake van uitstralende pijn naar de nek, schouderblad, bovenarm, elleboog en of hand. Tintelingen in e hand kunnen aanwezig zijn

Behandeling SAPS

De acute SAPS ( slijmbeursontsteking ) geneest meestal vanzelf. NSAID (ontstekingsremmers) en of rust zijn hier de aangewezen behandeling. Soms kan een injectie met een ontstekingremmer zeer effectief zijn. ( deze kan 1 maal herhaalds worden ).

Chronische SAPS geneest meestal niet vanzelf. Dit komt omdat vrijwel altijd het bewegingspatroon van de schouder is verstoord , waardoor de ontsteking zichzelf onderhoudt.

Gerichte fysio-oefentherapie geeft hier de beste uitkomst

Operatie:

Mocht dit alles geen voldoende baad hebben dan kan er een operatie overwegen worden

NEERPLASTIEK (acromioplastiek of subacromiale decompressie)

• Wegfrezen van een deel van het bot van het schouderdak.
  • Deels weghalen van de verdikte slijmbeurs 9 bursectomie).
  • Verwijderen van losse onderdelen/ schoonmaken van het gewricht:
    • verwijderen of losmaken van ligamentum coraco-acromiale ( een ligament dat ver onder het schouderdak doorloopt.

nadeel van deze operatie:

• veel napijn
  • tegenvallende revalidatie tijd
  • nier iedereen reageert even gunstig op deze operatie.

Fysio-oefentherapie heeft dus veruit de meeste voorkeur.

• Wij hebben met deze klacht een hele ruime ervaring.
  • We behandelen deze klacht dan ook met een goed resultaat. *
    • Van 8 de 10 mensen worden bij ons geholpen.

De behandeling die wij aanbieden bestaat uit :

• herstel bewegingspatroon schoudergordel en arm
  • spierversterking en spierlengte correctie
  • dry needling
  • fasciatechniek
  • herstel mobiliteit nek/cto/ schouder/ rib /ac en sc gewricht

Voor een afspraak kunt u bellen, een email sturen of het contactformulier invullen.