Last van schaampijn?

Schaampijn is pijn nabij het schaambot, ook wel de schaambeen of os pubis genoemd. Schaampijn kan door allerlei zaken worden veroorzaakt. Wat die oorzaken zijn en wat schaampijn daadwerkelijk is kunt u hieronder lezen.

Waar zit het schaambot?

Het os pubis (schaambot) maakt onderdeel uit van het heupbeen (os coxae) en zijn samen een onderdeel van het heiligbeen (os sacrum), de zitbeenderen (os ischii), het darmbeen (os ilium) en het staartbeen (os cocygis) van de bekken. Het schaambeen bevindt zich aan de voorkant van de bekken, boven de penis of vagina en achter de schaamheuvel. Het schaambeen bestaat uit twee botstructuren die verbonden zijn met stug bindweefselstructuur.

• Last schaampijn

Meest voorkomende oorzaken van schaampijn

Hieronder de meest voorkomende oorzaken van schaampijn.

Aandoeningen aan de mannelijke geslachtsorganen kunnen hevige uitstralingspijn veroorzaken. De pijn die daaruit ontstaat is dan secundair aan de oorzaak. Probeer achter de oorzaak te komen en behandel die. U kunt ook denken aan contacteczeem of steriele niet-infectieuze huidaandoeningen. Psoriasis, schimmelinfecties en bacteriële infecties kunnen deze klachten namelijk ook uitlokken.

Pijn in de schaamstreek bij vrouwen is vaak verbonden aan de vrouwelijke geslachtsorganen. Ook hier geldt dat de onderliggende oorzaak moet worden gevonden en behandeld. Regelmatig heeft het te maken met genitale infecties, vaak het gevolg van darmbacteriën die de vagina bereiken. De vagina is ook enorm gevoelig voor schimmelinfecties.

Urineweginfecties komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. PIjn in de schaamstreek en aanvullende urinewegklachten, zoals ongemak bij het plassen, plasdrang en incontinentie, kunnen duiden op urineweginfecties. Laat uw urine eerst controleren op infecties.

Fysiologische stenen kunnen vaak de oorzaak zijn van pijn in de schaamstreek. Er zijn drie soorten stenen: nierstenen, ureterstenen en blaasstenen. Vaak begint een urinewegsteen als een niersteen, ontstaan in de nierkelken bij de nierbekken. Als ze afdalen naar beneden kunnen ze vast komen te zitten en daar stuwingsklachten of ontstekingsklachten veroorzaken. Er kan dan een steriele ontstekingsreactie gaan optreden. Ook zou er door ophoping van de bacteriën rond de vastzittende steen een bacteriële ontsteking kunnen optreden. De heftigheid van de klachten kunnen zeer uiteenlopen. Van een licht branderig gevoel tot dubbelslaan van de pijn.

Deze gaan vaak samen met jeuk, bultjes, vochtblaasjes, vlekjes, zweertjes, vocht, pisafscheiding en schilfers. Deze moeten zo snel mogelijk worden behandeld door een arts. Naast de huisarts heeft de GGD hiervoor een aparte afdeling waar u terecht kunt.

U kunt last krijgen van uitstralende pijn als gevolg van inklemming van een lieszenuw. Die pijn kan zeker de oorzaak zijn van de onverklaarbare pijn in de schaamstreek. De uitstraling vindt vaak plaats bij de schaamstreek en bovenbeen maar kan ook verplaatsen naar de lies- en heupstreek.

Een liesbreuk is een uitstulping van een stukje buikvlies of dunne darm via het lieskanaal. Het kan ook een gevolg zijn van een gaatje of verzwakking van de buikwand. U kunt het herkennen aan dat het er aan de buitenkant uitziet als een bobbel in de liesstreek, vaak in de liesplooi of balzak. Deze uitstulping kan een lieszenuw gaan afknellen en zodoende pijn in de schaamstreek geven. Dit is bij lange na niet altijd het geval bij een liesbreuk. Een liesbreuk komt dan ook vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Een liesbreuk ontstaat vaak bij het sporten en staat ook wel bekend als een sportershernia of sportersliesbreuk.

Endometriose is een chronische aandoening waarbij baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder terecht komt. Deze kan via de eileiders terugvloeien naar de bekken of buikholte. Ongeveer tien procent van de vrouwen ondervindt daadwerkelijk klachten een endometriose. Erfelijkheid, menstruatiecyclus, geslachtshormonen, buikvochtsamenstelling, baarmoederslijmvlies spelen een rol bij het ontstaan van endometriose.

Pijn in de schaamstreek kan zomaar plots ontstaan na het hardlopen of voetballen. De kans is dan groot dat er sprake is van een liesblessure. Vaak ontstaat deze door een sliding, tackle of misstap maar het kan ook ontstaan als gevolg van overbelasting. De pijn kan ontstaan door:

• Inklemming van een zenuw, denk aan een liesbreuk
  • Irritatie van de banden van de schaambeen
  • Abbuctoren (overbelasting, overrekking of scheur van binnen beenspieren)
  • Problemen aan heupgewricht
  • Peesontsteking
  • Overbelasting van de buikspieren
  • Forse acute belasting, zoals uitglijden
  • Blokkering van het sig gewricht
  • Chronische bekkenpijn

Verkorting en of verzwakking van de add kunnen een verhoogd risico met zich meebrengen. Korte draai momenten en snelle tempowisselingen zijn grote risico momenten.

Oorzaken hiervan zouden een zittend beroep, een slechte lichaamshouding of een operatieve ingreep kunnen zijn. Ook een forse beenlengte verschil kan dit veroorzaken, net zoals een afwijking in het sig of heupgewricht, verzwakking van abbuctoren en spierverkorting.

Buikvliesontsteking ontstaat meestal door een infectie van een schimmel of bacterie. De klachten ontstaat meestal vrij plotseling en nemen snel in ernst toe. De symptomen zijn:

• Plots opzitten
  • Snel erger worden van lage buikpijn
  • Pijn bij ademen
  • Liespijn
  • Verminderde eetlust
  • Opgeblazen gevoel
  • Misselijkheid
  • Koorts

Een buikvliesontsteking is een zeer ernstige risicovolle en potentieel levensbedreigende aandoening. Ga direct naar het ziekenhuis als u de bovenstaande symptomen ervaart.

Wanneer u een ontstoken dunne darm of darmontsteking heeft moet u direct een arts raadplegen.

Botvlies is belangrijk om instant te houden, het zorgt voor versteviging en verversing van de botten. Er zitten veel bloedvaten in en veel pijn receptoren waardoor het uitermate gevoelig kan zijn.

Oorzaak van PBSI is vaak instabiliteit van de heupbeen en of veel asymmetrische been bewegingen, zoals traplopen en joggen. Ook kan de coördinatie stoornis van de bekken een onderliggende oorzaak zijn. Vaak gaat aan PBSI een liesblessure of onderrugklachten vooraf.

Wilt u verholpen worden van uw schaampijn?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? U mag altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij helpen u graag met uw vragen!