Risico’s op blessures na zomerstop

Net na de vakantieperiode ontwaken een aantal sporters uit hun zomerslaap om kort daarna weer aan een nieuw voetbal-, hockey- of misschien zelfs een nieuw basketbalseizoen te beginnen. Om fit aan de start van het seizoen te staan wordt er meer dan eens intensief getraind. Hoewel de intentie goed is, is te intensief starten een gevaar voor het lichaam. De kans op blessures wordt daardoor alleen maar groter. Begin goed aan het nieuwe seizoen en let goed op jezelf!

Intensiteit van training opvoeren

Start rustig aan het nieuwe seizoen. Laat je spieren, pezen en gewrichten wennen aan het sporten. Een paar weken voor de eerste training kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om langzaamaan te beginnen met hardlopen of andere fysieke oefeningen om uw lichaam klaar te stomen om intensief te sporten. Als je dit niet doet is de kans op spierscheuringen of andere blessures te groot. Voordat een sportactiviteit, van welke intensiteit dan ook, is het belangrijk om een goede warming-up te doen. Zo is uw lichaam voorbereid op de komende inspanning.

• Risico's blessures na zomerstop

Na het sporten last van pijn?

Na een training of wedstrijd kan het zomaar zijn dat last heeft van pijntjes in uw lichaam. Dit kan spierpijn zijn, maar ook pijn door overbelasting of een spierscheuring. Per kwetsuur is het belangrijk om te kijken wat u eraan kunt doen. Pijn wilt niet altijd zeggen dat u rust moeten nemen en stil moet zitten. Af en toe is beweging nodig om van bepaalde klachten af te komen. Om er zeker te zijn wat de beste behandeling is van uw pijn, kunt u contact opnemen met uw huisarts of fysiotherapeut. Meestal kunnen zij u vertellen wat het beste medicijn is om van de klachten af te komen.

Tips voor als u (weer) begint met sporten

• Stel geen hoge eisen aan het begin
  • Bouw intensiteit langzaam op
  • Luister naar je lichaam (ga niet door met pijn)
  • Start met een warming-up
  • Eindig met een cooling down

Meer informatie over blessures?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met ons op.