Wat is een whiplash?

Een whiplash is een aandoening die vaak veroorzaakt wordt door een auto-ongeluk of een kop-staartbotsing. Een whiplash, wat vrij vertaald zweepslag heet, is een gevolg van het abrupt voor- en achteruit klappen van het hoofd en nek. Hierdoor ontstaat er letsel aan de rug en/of nekwervels. De aandoening komt niet alleen voort uit auto-ongelukken, maar kan ook veroorzaakt worden door een onverwachte val of botsing. Denk aan een valpartij bij het skiën of paardrijden.

Symptomen van een whiplash

Door de plotse beweging kunnen banden, spieren en zenuwen beschadigd raken. Daardoor zijn de klachten niet alleen van lichamelijke aard, maar kan het ook klachten van psychische aard veroorzaken. De lichamelijke klachten zijn gericht op het hoofd- en nekpijn, concentratieproblemen, vermoeidheid, pijn naar andere lichaamsdelen, overgevoeligheid voor licht en geluid en een vermindering van korte- en/of langetermijngeheugen.

De klachten van psychische aard zijn eetstoornis, emotionele stoornis, lusteloosheid, stemmingswisselingen, depressieve gevoelens en verstoord slaapritme. Het vaststellen van een whiplash is niet eenvoudig en makkelijk, maar over het algemeen verloopt het herstel voorspoedig.

• Wat is een whiplash?

Behandeling van een whiplash

Afhankelijk van de klachten en ernst van de whiplash wordt er gekeken naar een bijpassende behandeling. Voor een fysiotherapeut zal het vooral gaan om het behandelen van de nekklachten door bijvoorbeeld manuele therapie of masseren van de pijnlijke spieren. Dit blijft afhankelijk van de klachten die de patiënt ervaart. Daarnaast heeft de fysio een adviserende rol over het gebruik van uw nek na een whiplash. De woorden voorzichtig en doseren zijn belangrijk in het herstelproces. In meer dan de helft van de gevallen zijn de klachten na zes weken verdwenen en kunnen mensen weer aan het werk.

Heeft u last van een whiplash?

Heeft u onlangs een ongeluk gehad en heeft u het vermoeden dat u een whiplash heeft? Laat u dan door een (huis)arts goed onderzoeken en maak een afspraak met uw fysiotherapeut.

Meer informatie over een whiplash?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met ons op.