Wanneer is er sprake van chronische lage rugklachten?

Pijn in je rug is erg vervelend. Je werk, huishouden en humeur kunnen hier flink onder lijden. Simpele handelingen zoals gaan zitten en opstaan zijn soms haast onmogelijk. Waar komt deze pijn vandaan? En wat kan je er tegen doen?

Wat zijn chronische lage rugklachten?

Er zijn veel verschillende definities. De meest voorkomende chronische lage rugklachten worden ook wel ‘lumbago’ of ‘spit’ genoemd. Deze pijn zit onder in de rug. Voornamelijk in het gebied tussen de billen en de onderste ribben. Dit gaat dan ook meestal gepaard met uitstralingen naar de billen of naar één of beide bovenbenen.

• Wanneer je de volgende stellingen met ‘ja’ kan beantwoorden spreek je naar mijn inziens van chronische rugklachten:
  • De klachten bestaan langer dan 6 weken.
  • De pijn wordt eerder een heel gebied dan een scherp omschreven punt.
  • Je staat ’s ochtends niet meer verkwikt op.
  • Je bent korter door de bocht tegen je naasten.
  • Plannen gaat minder makkelijk (wiskundige sommen oplossen lukt niet meer).
  • Je zit tegen dingen op (bent minder gemotiveerd om dingen te doen).

Wat zijn de oorzaken van lage rugklachten?

Wanneer er sprake is van chronische lage rugklachten is het lang nog niet zo makkelijk om vast te stellen waar het precies vandaan komt. Vaak kan het gevolg zijn van andere aandoeningen, zoals: bekkeninstabiliteit, slijtage (artrose) of ontsteking aan gewrichten in de rug (artritis). Wanneer je last hebt van een ontsteking in de onderrug spreek je van een low inflammatoire aandoening. Deze uit zich niet alleen in de rug maar ook in je hersenen. De thalamus, een belangrijke hersenkern, is met name ontsteking gevoelig.

Wat kan soelaas bieden?

• Veel wandelen in de buitenlucht;
  • Gezond eten;
  • Omgevingsverrijking

Vraag om goede begeleiding

Mochten de rugklachten aanhouden? Schakel dan hulp in bij een huisarts of fysiotherapeut. Vanuit onze praktijk hebben wij ruime ervaring in het verminderen van deze rugklachten. We geven je graag tips en advies over hoe je er het beste mee om kan gaan.

Heb je interesse in begeleiding of ander gericht advies? Dan kun je altijd bij ons terecht. Bel 06-2626706 of mail info@fysio-cesartherapie.nl voor meer informatie.

Meer informatie?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met ons op.