Wat is een inzakkingsfractuur van de wervelkolom?

Een inzakkingsfractuur van de wervelkolom of een compressie fractuur wil zeggen dat u een breuk in de wervel heeft. Hierdoor zakken één of meerdere wervels in. U kunt zo een stabiele of instabiele fractuur hebben. Afhankelijk van welke van de twee u last heeft, kan een behandeling worden ingezet.

Beschadiging ruggenmerg

Bij een stabiele fractuur zal het ruggenmerg niet beschadigd raken. Bij een instabiele fractuur kan dit wel. De oorzaken hiervoor kunnen heel verschillend zijn.

Oorzaken beschadiging ruggenmerg

De meest voorkomende oorzaak is een osteoporose, ook wel bot ontkalking genoemd. Dit kan ontstaan door ouderdom, hormonen, overgangsklachten en vitamine D gebrek. Ook kan het ontstaat door een ongeluk (trauma) of door een tumor. Een van de klachten die ontstaat bij een inzakkingsfractuur is heftige pijn in de rug. Soms voelt de pijn dof en soms enorm scherp. De pijn wordt alleen maar erger bij veel bewegen.

• Inzakkingsfractuur wervelkolom

Lichamelijke veranderingen

Daarnaast kunnen er ook standsveranderingen van het lichaam plaatsvinden. U kunt bijvoorbeeld meer met een bolle rug gaan staan of uw lichaamslengte wordt kleiner. Dat komt doordat de wervel is ingezakt. Daardoor kunt u ook last krijgen van ademhalingsproblemen.

Trauma

Bij een trauma is het gevaar dat u zenuwbeschadiging oploopt erg hoog. Dit kan in het ergste geval tot verlamming leiden.

Wat is de behandeling?

Stabiele fractuur

De stabiele fractuur wordt vaak behandeld door, door middel van een brace, om de week te stabiliseren. Na een paar dagen is het verstandig om zoveel mogelijk te blijven bewegen. Let op dat u niet te ver vooroverbuigt en geen zware voorwerpen gaat tillen. De break zal na zes weken volledig hersteld zijn. Dan is het tijd om bijvoorbeeld de osteoporose of andere onderliggende oorzaken aan te pakken.

Instabiele fractuur

Bij een instabiele fractuur wordt er geopereerd. Dit omdat de kans op een ruggenmerg beschadiging te groot is. In de operatie worden de wervels vastgezet en gestabiliseerd zodat er geen verdere inzakkingsfracturen of ruggenmerg kan optreden.

De fysiotherapeut helpt u, om door middel van oefentherapie, spierkracht op te bouwen zodat u zo snel mogelijk weer mobiel wordt.

Meer informatie over een inzakkingsfractuur van de wervelkolom?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen over een inzakkingsfractuur? Neem gerust contact met ons op.