Wat is achterhoofdpijn?

Bij achterhoofdpijn is een bepaalde zenuw aangedaan. Het gaat om de nervus occipitalis (achterhoofdzenuw). Deze zenuw heeft twee takken: een grote (major) en een kleine (minor). Bij achterhoofdpijn is het mogelijk dat beide takken beschadigd zijn, maar meestal gaat het om één van de twee takken. In 90 procent van de gevallen is de major aangedaan.

Wat zijn de oorzaken van achterhoofdpijn?

Achterhoofdpijn, ook bekend als occipitalis neuralgie, ontstaat door prikkeling of irritatie in het verloop van de achterhoofdzenuw. De precieze oorzaak kan meestal niet vastgesteld worden. Mogelijke oorzaken zijn:

• Een afwijking in de bloedvaten;
  • Spierspanning als gevolg van prikkeling van de zenuw;
  • Letsel door bijvoorbeeld een klap.

Een andere veelvoorkomende oorzaak van achterhoofdpijn is spanningshoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn lijkt veroorzaakt te worden door een verhoogde spierspanning van de nek-, schouder- en gezichtsspieren.

• Achterhoofdpijn

Wat zijn de symptomen van achterhoofdpijn?

Occipitalis neuralgie duikt plotseling op en de symptomen zijn ernstig. De pijnklachten worden ervaringen als uitbarstingen die enkele seconden tot minuten aanhouden. In enkele gevallen is de pijn chronisch wat wil zeggen dat de pijn aanhoudt tussen de episodes door. De pijn is te omschrijven als stekend, schietend en sterk.

Het begint met pijn aan de bovenkant van de nek die zich verspreidt naar de schedel. De hoofdpijn is voelbaar aan één zijde van het hoofd of (uitzonderlijk) aan beide zijden. Door uitstralingspijn ontstaat tevens oogpijn, pijn aan het voorhoofd en de hoofdhuid. Misselijkheid en duizeligheid kunnen andere nare bijkomstigheden zijn.

Hoe is achterhoofdpijn te behandelen?

Occipitalis neuralgie is te behandelen door middel van fysiotherapie. Dit zal de druk op de zenuw verminderen. De fysiotherapeut werkt met u aan:

• Het corrigeren van de houding;
  • De mobiliteit van de wervelkolom;
  • Het versterken van de rugspieren;
  • Het ontspannen van de nekspieren (ontspannings- en ademtherapie helpt om een natuurlijke en ontspannen ademhaling te hervinden).

Verder kunnen er medicijnen voorgeschreven worden om de pijnklachten te verminderen. Denk hierbij aan antidepressiva of anti-epileptica.

Een behandeling starten?

Wij staan voor u klaar met een professionele behandeling op maat. Zijn er na het lezen van dit artikel nog vragen onbeantwoord? Voel u vrij om contact met ons op te nemen!

Meer informatie?

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met ons op.