Pijn in de bovenarm: hoe komt dat?

De bovenarm zien wij als het lichaamsdeel tussen de elleboog en de schouder.

Heb je pijn in de bovenarm een bandgevoel, tintelingen en of prikkelingen? Waar komt deze pijn vandaan? Komt de pijn van je biceps spier of triceps? Vaak ligt er een oorzaak onder waar we niet zo snel bij stilstaan, denk aan de schouder of je elleboog.

Wil je de oorzaak van je klachten achterhalen, dan zal een gedegen onderzoek uitsluitsel geven. Er zijn vele factoren die pijnklachten in de bovenarm kunnen veroorzaken.

Pijn die langzaam is ontstaan

Pijnklachten die langzaam ontstaan kunnen uit de biceps of de triceps komen (dit zijn de belangrijkste armspieren). Dit zien we vaak terug na intensief sporten. De lange pees van de biceps loopt door het kapsel van het schoudergewricht en kan door verkeerd gebruik van het schoudergewricht ingeklemd komen te zitten. Maar de pijn kan ook uit het schoudergewricht  of de elleboog komen. Of zelfs vanuit je nek. Er kan een inklemming van de zenuw  aanwezig zijn. Dit kan bijvoorbeeld vanuit de nek komen.

Acute pijn in de bovenarm

Bij acute pijnklachten in de bovenarm is de oorzaak vaak een spierscheur of botbreuk. Deze spierscheur of botbreuk is dan terug te herleiden naar een ongeluk of val. Stel je valt en je vangt jezelf op, er komt een enorme druk op je spieren. Een spierscheur of scheuring van pezen treed dan al snel op. We zetten hieronder enkele veel gehoorde klachten op een rij.

Veelgehoorde klachten:

• Een bandgevoel om de bovenarm
  • Klachten die verplaatsen en niet duidelijk op 1 plaats kunnen worden aangegeven
  • Een strak gevoel in de arm
  • Pijn in stukje van de bovenarm
  • Tinteling of prikkeling
  • Krachtsverlies

De laatste twee bovenarmklachten kunnen duiden op een vaat- of zenuwprobleem. Het is belangrijk hier niet te lang mee rond te blijven lopen. Laat het nakijken. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Probeer je klachten te verminderen:

Een van de dingen waar je mee zou kunnen beginnen om deze klacht te verminderen is zoveel en vaak mogelijk recht op te gaan zitten. Je schouders te ontspannen en naar achteren laten hangen en je hoofd recht boven je schouder te houden. Hierdoor verminder je de inklemming en kunnen overbelaste spieren eenvoudiger ontspannen.

Laat je bovenarm klachten controleren

Blijf niet te lang doorlopen met pijn in de bovenarm. Maak een afspraak bij huisarts of fysiotherapeut om ernaar te laten kijken. Een fysiotherapeut kan goed onderzoeken waar de pijn vandaan komt door gerichte technieken en oefeningen. Voorkom erger, maak een afspraak.