Wat is ACNES (buikwandpijnsyndroom)?

ACNES staat voor het Engelse Anterior Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome, maar staat in het Nederlands voor het buikwandpijnsyndroom. Een syndroom dat, zelfs onder artsen, nog vrij onbekend is. Wel komt het in Nederland bij ongeveer 25.000 personen voor.

De symptomen van ACNES

Het syndroom veroorzaakt een (chronische) milde tot onhoudbare buikpijn. Vooral bij activiteiten waarbij de buikspieren worden gebruikt verergeren de klachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sporten, bukken, overeind komen en zelfs al gebogen zitten kan pijn doen.

ACNES is op verschillende manieren te herkennen. De meest voorkomende symptomen zijn:

• Een doffe, zeurende of stekende pijn in de buik;
  • Pijn onder navelniveau;
  • ACNES kan bij alle leeftijdscategorieën voorkomen;
  • Vaak is de pijn met één vinger aan te wijzen;
  • In ernstige gevallen kan het misselijkheid en een opgeblazen gevoel veroorzaken;
  • Problemen met de ontlasting en ergere buikpijn bij een volle blaas;
  • Strakke kleding kan pijn doen;
  • Acute buikpijn of het geleidelijk ontstaan van buikpijn.

Omdat ACNES een vrij onbekende aandoening is, wordt er vaak een verkeerde diagnose gesteld bij de buikpijn. Bij acute gevallen van ACNES wordt er ook gauw aan een blindedarmontsteking gedacht. De symptomen doen namelijk vermoeden dat de klachten afkomstig zijn van de buikorganen. Dit is alleen helemaal niet het geval! Lees daarom snel verder wat de oorzaak is van deze aandoening.

De oorzaak van het buikwandpijnsyndroom

In je buik lopen ontzettend veel soorten zenuwen. Zo ook die van je tussenribben. Deze zijn afkomstig uit het ruggenmerg en lopen, door de buikspieren heen, naar je buikwand. Deze zenuwen hebben huidtakjes, die voor gevoel zorgen in de huid van de buik. Om überhaupt bij de huid te kunnen komen, moeten de zenuwen (inclusief huidtakjes) het spierkapsel doorboren. Dit klinkt natuurlijk ontzettend cru, maar normaal gesproken voel je hier helemaal niets van. Bij ACNES voel je het alleen wel omdat de huidtakjes dan bekneld zijn geraakt in het strakke kapsel om de spier.

Bij de meeste gevallen ontstaat de pijn spontaan zonder bekende reden. Ook zien we regelmatig dat de pijn op komt spelen na een operatie of zwangerschap. Zelden zien we dat de pijn ontstaat na sport, werk of ongewone activiteiten.

Behandeling van ACNES

Eerst wordt de ernst van het syndroom bepaald. In sommige, mildere, gevallen volstaat een diagnose en advies over goede houdingen al voor de patiënt. Maar wanneer de pijn als zeer ernstig wordt ervaren en het dagelijkse leven wel degelijk beïnvloed wordt dan is een behandeling zeker aangeraden.

Injecties
Allereerst zal een chirurg de pijnlijke plek plaatselijk verdoven. Als dit direct de pijn vermindert, bevestigt dit niet alleen de diagnose van ACNES, maar ervaar je als patiënt ook onmiddellijk een opluchting. De verdoving werk alleen niet altijd permanent, maar 18% van de behandelde patiënten is blijvend pijnvrij. Mocht de pijn na injecties toch aanhouden, dan wordt deze behandeling regelmatig herhaald.

Operatie
In sommige gevallen lijken de injecties weinig tot niet te helpen. In dit geval kun je er dan voor kiezen om de zenuwtakjes operatief te laten doorsnijden. Dit gebeurt onder volledige narcose of een ruggenprik. Bij 70% van de gevallen verdwijnen de klachten.

Hulp nodig?

Schakel bij aanhoudende klachten altijd een huisarts of fysiotherapeut in. Vanuit onze praktijk hebben wij ruime ervaring in het verminderen van de klachten bij ACNES. Wij geven je dan ook graag tips en advies over hoe je hier het beste mee om kan gaan.

Heb je interesse in begeleiding of een ander gericht advies? Dan kun je altijd bij ons terecht!
Bel 06-2626706 voor meer informatie.