Wat is hielspoor?

Heb je pijn in je hiel? Dan is de kans groot dat je hielspoor hebt. Dit is een verkalking van de peesplaat. Deze zit aan de onderkant van de voet vastgehecht aan het hielbeen.  Bij overbelasting kan er een ontsteking ontstaan die veel pijn veroorzaakt bij dagelijkse bezigheden.

Oorzaak

De oorzaak van hielspoor is vaak een overbelasting, net zoals bij een tenniselleboog. Er heeft dan teveel spanning of druk op de peesplaat en hiel gestaan. Hierdoor wordt er dan te hard aan de aanhechting van de peesplaat en de hiel getrokken. Dit kan komen door slechte schoenen, een voetafwijking, sport, stijve kuitspieren overgewicht of door simpelweg per ongeluk op een steentje te hebben gestaan. Zo zijn er ontzettend veel oorzaken op te noemen.

Symptomen

Hielspoor is aan verschillende symptomen te herkennen. We sommen de meest voorkomende op.

Zo herken je een hielspoor:
– Pijn onder de voet na lang stilzitten.
– Pijn bij het lopen.
– Stijfheid en pijn in de ochtend.
– Moeite met lang stil staan.
– Last van de hiel tijdens het autorijden.
– Een gespannen en stijf gevoel van de peesplaat.
– Een beurs gevoel aan de onderkant van de hiel.

De belangrijkste symptomen zijn vooral pijn en stijfheid in de ochtend, na langere tijd stil te hebben gezeten en pijn bij het autorijden. Meestal neemt de pijn wat af na er een paar stappen te hebben gelopen.

Hoe lang de symptomen aanhouden kan verschillen. Zo heeft 10% van de Nederlanders wel eens last (gehad) van hielspoor. Hierbij houdt het bij 67,5% 0-6 maanden aan. Bij 18,7% houdt de pijn 6-12 maanden aan. Bij 9% van de patiënten houden de problemen 1-3 jaar aan. Meer dan 3 jaar last komt zelden, maar bij 5%, voor.

Goede schoenen

Natuurlijk geldt ook hier: beter voorkomen dan genezen. Zo kan een hielspoor voorkomen worden met een paar goede schoenen. Goede schoenen moeten aan een aantal punten voldoen.

1. Zorg voor een juiste pasvorm. Natuurlijk niet te klein, maar ook zeker niet te groot!
  2. Een goede schoen geeft veel steun en sluit goed om de voet en enkel.
  3. Let op het voetbed. Een goed voetbed ondersteund namelijk de hele voet.
  4. Een demping onder de hiel, dit verzacht het neerzetten van de voet.
  5. Hoge hakken worden afgeraden, maar een hakverhoging (max. 1 cm) is aan te raden.
  6. Een licht flexibele zool zorgt dat de voet goed kan afwikkelen tijdens het gaan.

Tips om zelf van hielspoor af te komen

Tip 1: we raden af om hoge hakken te dragen, maar een kleine verhoging van maximaal 1 cm kan de pijn juist wat verlichten. Daarnaast kan het dragen van goede schoenen veel schelen.

Tip 2: doe een aantal keer per dag rekoefeningen.

Tip 3: probeer ’s nachts eens te slapen met een Strassburg-sock of nachtspalk, dit kan verlichting geven bij het opstaan.

Tip 4: koel je hiel, bij pijn, met ijs.

Tip 5: als je overgewicht hebt, probeer dan wat kilo’s kwijt te raken

Tip 6: probeer niet te lang stil te staan.

Behandeling van hielspoor

Mocht je na enkele weken nog steeds klachten hebben, raadpleeg dan altijd een huisarts of fysiotherapeut. Wij begeleiden je uiteraard graag met fysiotherapie.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Schroom dan niet en bel ons op 06-2626706. Je kunt altijd bij ons terecht.