Wat is een piriformis syndroom?

Heeft u pijn rond de bilstreek? Lees dan even verder, want mogelijk heeft u last van het piriformis syndroom. De klachten van dit syndroom ontstaan wanneer de diepere bilspier (piriformis) een zenuw (nervus ischiadicus) irriteert die vanuit de onderrug naar het been loopt.

Voordat de ‘nervus ischiadicus’ het been betreedt, gaat hij langs de piriformis. Hier gaat het mis: de zenuw kan bekneld of geïrriteerd raken. Dit kan komen door een verkorte piriformis, zwelling of een verhoogde spierspanning.

Oorzaken van het piriformis syndroom

Klachten kunnen door allerlei redenen ontstaan. Oorzaken kunnen het gevolg zijn van een ongeluk, een val of een skeletafwijking. Een andere reden voor het piriformis syndroom is een afwijkend verloop van de nervus ischiadicus. In de meeste gevallen loopt de zenuw dan onder de piriformis spier door, maar hij kan ook gedeeltelijk door de spier heen lopen of er gedeeltelijk overheen lopen. Zeldzame oorzaken van het piriformis syndroom zijn vochtophoping, verklevingen en littekenweefsel.

Symptomen van het piriformis syndroom

• Het meest voorkomende symptoom is pijn in de bilstreek (voelt u vaak diep van binnen).
  • Zitten, hardlopen of fietsen verergeren de pijn.
  • Er is een diepe drukpijn in de bil.
  • Soms is er sprake van uitstraling naar de achterkant van het been.
  • Passieve endorotatie (naar binnen draaien) van de heup kan pijnlijk zijn.
  • Een been gestrekt optillen vanuit een liggende positie (SLR-test) kan de klachten provoceren.
  • Liggen op de rug zorgt vaak voor pijnvermindering.

Behandeling van het piriformis syndroom

Deze klacht is goed behandelbaar door middel van fysiotherapie. Fysiotherapie kan de spierspanning van de piriformis verminderen. De fysiotherapeut zal starten met rekoefeningen met als doel het oprekken van de piriformis en het versterken van de bil-, heup- en bekkenregio.

Dit wordt ondersteund door het inzetten van mobiliserende technieken die de vrije ruimte van de nervus ischiadicus zullen optimaliseren. Daarnaast wordt oefentherapie toegepast.

Andere behandelvormen zijn medicatie of een injectie (eventueel van botox).

Een behandeling starten?

Bent u op zoek naar een gerichte behandeling? Wij staan voor u klaar. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.